Qui discussioni sul Mondiale F1 2009

Supernino

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A 2 mesi dalla partenza del 60° Campionato Mondiale di Formula 1, cominciamo a parlarne commentandole nuove auto e le nuove regole.

In attesa di Melbourne...
 
Il calendario

01. GP d'Australia - Melbourne - 29 marzo
02. GP della Malesia - Sepang - 5 aprile
03. GP della Cina - Shanghai - 19 aprile
04. GP del Bahrain - Manama - 26 aprile
05. GP di Spagna - Barcellona - 10 maggio
06. GP di Monaco - Montecarlo - 24 maggio
07. GP di Turchia - Instambul - 7 giugno
08. GP di Gran Bretagna - Silverstone - 21 giugno
09. GP di Germania - Nurburg - 12 luglio
10. GP d'Ungheria - Budapest - 26 luglio
11. GP d'Europa - Valencia - 23 agosto
12. GP del Belgio - Spa - 30 agosto
13. GP d'Italia - Monza - 13 settembre
14. GP di Singapore - Singapore - 27 settembre (in notturna)
15. GP del Giappone - Suzuka - 4 ottobre
16. GP del Brasile - San Paolo - 18 ottobre
17. GP di Abu Dhabi - Abu Dahbi - 1 novembre
 
Team e Piloti

McLaren Mercedes
1. Lewis Hamilton
2. Heikki Kovalainen

Ferrari
3. Kimi Raikkonen
4. Felipe Massa

BMW Sauber
5. Robert Kubica
6. Nick Heidfield

Renault
7. Fernando Alonso
8. Nelson Piquet

Toyota
9. Jarno Trulli
10. Timo Glock

Toro Rosso
11. Sebastien Buemi
12. Sebastien Bourdais

Red Bull
14. Mark Webber
15. Sebastian Vettel

Williams
16. Niko Rosberg
17. Kazuki Nakajima

Brown Gp (ex Honda)
18. Janson Button
19. Rubens Barrichello

Force India
20. Adrian Sutil
21. Giancarlo Fisichella
 
Ultima modifica:
Le nuove regole rispetto la scorsa stagione

Ecco cosa cambia principalmente rispetto l'anno scorso:

1. Ritornano le gomme slick, dovrebbero consentire maggiori prestazioni.

2. I motori dovranno durare tre gare e non più due.

3. Non si correranno il Gran Premio di Francia e il GP del Canada, debutta il GP di Abu Dhabi, che chiuderà la stagione.

4. Introduzione del Kers, un meccanismo di recupero di energia al fine di ottenere, in un periodo limitato, potenza aggiuntiva alla monoposto.

5. Divieto appendici aereodinamiche.

6. Diverse misure alettoni (più larghi davanti, più stretti dietro)

7. Vietato l'uso delle termocoperte
 
Ultima modifica:
Le nuove monoposto

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Ultima modifica:
L'alettone posteriore della McLaren mi sembra più largo rispetto alle altre vetture, o è una mia impressione ? :eusa_think:
 
Gianni ha scritto:
L'alettone posteriore della McLaren mi sembra più largo rispetto alle altre vetture, o è una mia impressione ? :eusa_think:
in quella foto stanno usando l'ala posteriore del 2008.
 
Test - Kimi ok con la F60: "Feeling immediato"

La Ferrari di Kimi Raikkonen compie 105 giri e fa segnare il miglior tempo a Sakhir: solo un piccolo inconveniente idraulico al 15° giro, poi test positivi per la Rossa
Continua su it.eurosport.yahoo.com
 
F1: PIU' SPETTACOLO, LA FOTA PROPONE NUOVE REGOLE

Piu' spettacolo in Formula uno. Per assecondare questo obiettivo, la Fota, l'associazione che riunisce i team, da Ginevra propone nuove regole per l'assegnazione dei punti nei Gran Premi.

In base alle proposte presentate al vincitore di ogni Gp andrebbero 12 punti invece dei 10 attuali, mentre il secondo classificato ne otterrebbe 9 (invece di 8). Al terzo andrebbero sette punti, mentre dalla quarta alla ottava posizione i piloti avrebbero diritto in sequenza a 5-4-3-2-1 punti.

Tra le altre proposte della Fota per la stagione che prenderà il via a Melbourne (Australia) il prossimo 29 marzo, una riduzione del 50% dei test, la partenza in gara delle monoposto con serbatoi pieni e rendere accessibili i dati relativi alle gomme e alla quantità di benzina a bordo delle vetture.


Dettagli ANSA
 
Ecco le proposte articolate della FOTA

fonte http://en.f1-live.com/f1/en/headlines/news/detail/090305131225_2.shtml

(purtroppo, la versione italiana è lacunosissima)

Technical


2009:
More than 100% increase in mileage per engine (eight engines per driver per season)
Reduction in wind tunnel and CFD (computational fluid dynamics) usage
Engine available at €8 million per team per season

2010:

Engine available at €5 million per team per season
Gearbox available at €1. sas_pageid='5067/31627'; // Page : racinglive/f1-live_uk/news_page sas_formatid=1701; // Format : 300x250_middle 300x250 sas_target=''; // Targeting SmartAdServer(sas_pageid,sas_formatid,sas_target); 5 million per team per season
Standardised KERS (put out to tender, with a target price of €1-2 million per team per season)
Target a further 50% reduction of the 2009 aerodynamic development spend
Specified number of chassis, bodywork and aerodynamic development iterations (homologations) during the season
Prohibition of a wide range of exotic, metallic and composite materials
Standardised telemetry and radio systems

Sporting

2009:
Testing reduction (50%)
New points-scoring system (12-9-7-5-4-3-2-1), to give greater differentiation/reward to Grand Prix winners
Race starting fuel loads, tyre specifications and refuelling data to be made public

2010:
Commitment to recommend new qualifying format
Radical new points-scoring opportunities (eg, one constructors’ championship point to be awarded for the fastest race pit stop)
Further testing reductions (four four-day single-car pre-season tests plus one single-car pre-season shakedown)
Reduction of Grand Prix duration (250km or a maximum of one hour 40 minutes) pending the approval of the commercial rights holder

Commercial

2009:
Increased data provision for media
Explore means by which the presentation of Formula One action can be more informatively and dynamically presented, common to other sports such as tennis and cricket, to dramatically improve engagement with the public
Nominated senior team spokesman available for TV during Grand Prix
Commitment to enhance consumer experience via team and FOTA websites
Mandatory driver autograph sessions during Grand Prix weekends

2010:

17 countries surveyed
First ever poll of Formula One devotees alongside non-Formula One devotees (ie, marginal and/or low interest fans)
Responses were weighted according to the size of viewing market in each country (to avoid small markets skewing the results)
Results were segmented by interest level in Formula One, demographic profiles (age and gender), country and region
Total audience is comprised of: - Regular fans (25% by volume, predominantly male, cross section of ages) - Moderate fans (44% by volume, female and male, cross section of ages) - Infrequent fans (31% by volume, unlikely to watch Grand Prix, predominantly female, cross section of ages)

KEY FINDINGS OF GLOBAL AUDIENCE SURVEY

1. F1 isn’t broken, so beware ‘over-fixing’ it
The current race format is not viewed as fundamentally broken (across all levels of Formula One interest) and therefore doesn’t require radical alteration. There is a strong desire for Formula One to remain meritocratic, while consumer interest is driven most by appreciation of driver skill, overtaking and technology.

Implication: there is no evidence to suggest that Grand Prix formats need ‘tricking up’ via, for example, handicapping, sprint races, reversed grids or one-on-one pursuit races. Formula One audiences appreciate the traditional gladiatorial, high-tech nature of the sport and would not respond favourably to a perceived ‘dumbing down’ of the current format.

2. F1 needs to be more consumer-friendly
An individual’s view or understanding of Formula One is framed almost entirely by their local broadcaster. Unlike most global sports, the vast majority of ‘consumption’ of Formula One is via race-day TV coverage, supplemented in part by traditional, non-specialist newspaper coverage. Formula One fans are also mature consumers of new media channels (eg, on-line, mobile) and other touch points (eg, gaming, merchandise).

The global nature of Formula One, although an attractive characteristic in itself, impedes the uniformity of race schedules, and often results in consumption of a race being limited to locally broadcast TV highlights programmes. Only devotees (25% of the total potential viewing audience) are likely to watch a race live if it occurs outside peak viewing times.

Implication: significant opportunities exist to build audience via other channels such as internet and mobile.

3. Major changes to qualifying format are not urgent
When asked to consider alternative qualifying formats, all fan types expressed a modest preference for a meritocratically determined starting grid. There was some degree of interest in allowing luck to play a part in shaping the starting order, but the general sentiment was that the fastest driver should always start from pole.

Implication: there may be justification for minor modifications to the current qualifying format, following further trials; however, a major change to the format will not result in a significant increase in audience.

4. Revisions to the points-scoring system
As with qualifying, all audiences want a meritocratic points-scoring system. This means that they want winning Grand Prix to count for more than it does currently. There is an indication that all audiences would like to see a greater points reward for winning Grand Prix.


5. Evolution of pit stops and refuelling
All audiences view pit stops as integral to their enjoyment of Grand Prix coverage; however, they rank the most important and compelling aspect of pit stops as tyre changing rather than refuelling. Race strategies were not highly ranked as a determinant of interest in Formula One.

Implication: audiences are unlikely to diminish if refuelling is discontinued. Tyre changing is an important driver of audience interest (in pit stops) and should not be further automated.

E.A. © CAPSIS International
 
supernino ha scritto:
Buona fortuna alla Brown Gp :)

Riguardo le proposte per la modifica del punteggio della fota, le ritengo molto interessanti...
Secondo me potevano... osare di più, comunque meglio queste che niente
 
Standardised KERS (put out to tender, with a target price of €1-2 million per team per season)

Il Kers laddove si piange per contenere i costi...
O sono scemi o ci prendono in giro.:D
...o forse qualcuno sa già che dal 2010 venderà il suo Kers "standard" , approvato FIA, a tutto il circus.

PS il costo del KERS non è nulla rispetto a tutto ciò che serve per integrarlo in modo efficiente nell'auto. (bialnciamento, trasmissione, aerodinamica, etc.)
 
Tuner ha scritto:
Standardised KERS (put out to tender, with a target price of €1-2 million per team per season)

Il Kers laddove si piange per contenere i costi...
O sono scemi o ci prendono in giro.:D
...o forse qualcuno sa già che dal 2010 venderà il suo Kers "standard" , approvato FIA, a tutto il circus.

PS il costo del KERS non è nulla rispetto a tutto ciò che serve per integrarlo in modo efficiente nell'auto. (bialnciamento, trasmissione, aerodinamica, etc.)
La F1 è sempre stata piena di contraddizioni, che sono poi quelle cui si attaccano (spesso a ragione) i suoi detrattori. :sad: :sad:
 
Perfino Force india Mercedes davanti a Mc Laren Mercedes, distacchi abissali Brown GP Mercedes Mc Laren Mercedes.
...qualcuno ha seri problemi di telaio oppure si nasconde?
:eusa_think:

Barcelona - 09/03/2009
1 . N. Heidfeld - BMW Sauber F1.09 - 1:20.338 (+ 0.000)- 96 laps
2 . K. Raikkonen - Ferrari F60 - 1:20.908 (+ 0.570)- 81 laps
3 . J. Trulli - Toyota TF109 - 1:20.937 (+ 0.599 ) - 121 laps
4 . J. Button - Brawn GP Mercedes BGP001 - 1:21.140 (+ 0.802 ) - 82 laps
5 . N. Piquet - Renault R29 - 1:21.662 (+ 1.324 ) - 126 laps
6 . S. Bourdais - Toro Rosso Ferrari STR4 - 1:22.158 (+ 1.820) - 86 laps
7 . M. Webber - Red Bull Renault RB5 - 1:22.246 (+ 1.90) - 117 laps
8 . A. Sutil - Force India Mercedes VJM02 - 1:22.452 (+ 2.114 ) - 129 laps
9 . K. Nakajima - Williams Toyota FW31 - 1:22.813 (+ 2.475 ) - 111 laps
10 . H. Kovalainen - McLaren Mercedes MP4-24 - 1:22.948 (+ 2.610 )- 90 laps.

http://en.f1-live.com/f1/en/headlines/news/detail/090309173635_1.shtml
 
Ultima modifica:
Complimenti all'ex team honda, che nonostante le vicende dell'ex casa madre, ha dimostrato di aver fatto un'ottimo lavoro...
 
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